WHBC-GR: 16ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης | 5 ένδιαφέρουσες προτάσεις

Πέμπτη 13 Μαρτίου 2014

16ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης | 5 ένδιαφέρουσες προτάσεις

Το 16ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης - σηκώνει αυλαία την Παρασκευή 14 Μαρτίου και ολοκληρώνεται την Κυριακή 23 Μαρτίου. Στο πρόγραμμα του συναντάμε πολλά και σημαντικά ντοκιμαντέρ, Ελλήνων αλλά και ξένων δημιουργών...


Ντοκιμαντέρ αποκαλυπτικά, μαχητικά, που θα δώσουν την ευκαιρία στο κοινό να ταξιδέψει και φέτος μέσα από το γοητευτικό μωσαϊκό της ενδελεχούς παρατήρησης.... 

Στο σημερινό αφιέρωμα, προτείνουμε και παρουσιάζουμε ενδεικτικά, πέντε χαρακτηριστικά φιλμ που θα προβληθούν στο πλαίσιο του Φεστιβάλ και που αξίζουν την ιδιαίτερη προσοχή μας. 

Η Εικόνα που Λείπει (The Missing Picture / L'Image Manquante) του Ρίτ Παν / Rithy Panh (Καμπότζη - 2013)

Υποψήφιο στα φετινά Όσκαρ στην Κατηγορία Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας, το ντοκιμαντέρ "Η Εικόνα που Λείπει" του σκηνοθέτη Ρίτι Παν από την Καμπότζη, έχει προκαλέσει αίσθηση, αποσπώντας ήδη το βραβείο του τμήματος «Ένα Κάποιο Βλέμμα» στο Φεστιβάλ των Καννών, πέρσι τον Μάιο.

Ο δημιουργός Ρίτ Παν (Rithy Panh), επιζών ο ίδιος των φρικαλεοτήτων που διέπραξαν οι Κόκκινοι Χμερ στην Καμπότζη, αποτυπώνει αυτές τις μαύρες σελίδες στην πρόσφατη ιστορία της πατρίδας του.

)


Ανθρωπογεωγραφία (Human Geography / Géographie humaine) της Κλερ Σιμόν / Claire Simon (Γαλλία - 2013)

Μοιρασμένη ανάμεσα στο ντοκιμαντέρ και στη μυθοπλασία είναι η πορεία της Κλερ Σιμόν. Από τις πιο αξιόλογες κινηματογραφικές φωνές, η δημιουργός υπηρετεί το σινεμά μέσα από πολλαπλούς ρόλους ως σεναριογράφος, ηθοποιός, διευθύντρια φωτογραφίας, μοντέζ και σκηνοθέτιδα.

Ιδιαίτερα δημοφιλής στην πατρίδα της, η Σιμόν έχει να επιδείξει μια χαρισματική οπτική: λιτή, εξαιρετικά άμεση (λόγω των ντοκιμαντερίστικων καταβολών της) και αβίαστα ανθρωποκεντρική. Σύμφωνα με την ίδια, το σινεμά είναι ένας τρόπος παρατήρησης και αντίδρασης στην πραγματικότητα.

Γι' αυτό και στις ταινίες της παρατηρούμε να εμπεριέχεται η μαγιά του ντοκιμαντέρ, αποκαλύπτοντας δεξιοτεχνικά την αλήθεια πίσω από τη μυθοπλασία. Στο 54ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης τον Νοέμβριο η Γαλλίδα δημιουργός έδωσε το παρών, καθώς είχαμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε αντιπροσωπευτικές στιγμές της φιλμογραφίας της.

Παράλληλα η Κλερ Σιμόν, στη Συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε στο 54ο ΦΚΘ και αναφερόμενη στο θέμα του απόλυτου ρεαλισμού, καθώς και για το αν μία ταινία είναι προβολή ή αντανάκλαση, η σκηνοθέτιδα εξήγησε:

«Πιστεύω ότι δεν υπάρχει προβολή, αλλά και ότι ταυτόχρονα υπάρχει. Μπορεί να είναι όμορφη, αλλά ενίοτε για μένα πολύ αλαζονική. Θέλω να βλέπω την κατασκευή εντός πραγματικότητας. Η μετριοπάθειά μου είναι να πάρω την πραγματικότητα και να προσπαθήσω να τη διερευνήσω, να ανακαλύψω τι βρίσκεται μέσα της. Ίσως κάνω προβολή όσον αφορά σε αυτό, ωστόσο δεν έχει σημασία αφού πάντα υπάρχουν προβολές...»

Στο νέο της ντοκιμαντέρ "Ανθρωπογεωγραφία" (Human Geography / Géographie humaine) η Κλερ Σιμόν, κινείται με ευελιξία ανάμεσα στη μυθοπλασία και το ντοκιμαντέρ, και παρουσιάζει την εύθραυστη ανθρώπινη πραγματικότητα, με φόντο την κινηματογράφηση του σταθμού Gare du Nord στο Παρίσι.

)


«Κατασκευάζοντας συναίνεση: Ο Νόαμ Τσόμσκι και τα ΜΜΕ» (Manufacturing Consent: Noam Chomsky and the Media) των Πίτερ Ουιντόνι και Μαρκ Άκμπαρ (Peter Wintonick, Mark Achbar)  (Καναδάς, Αυστραλία, Φιλανδία, Νορβηγία - 1992)

ι κι αν η χρονολογία παραγωγής του είναι το 1992, φέτος στη Θεσσαλονίκη θα έχουμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε στη μεγάλη οθόνη ένα από τα αρτιότερα ντοκιμαντέρ στην ιστορία του Κινηματογράφου. Ο λόγος βέβαια για το σχεδόν τρίωρο έπος των Πίτερ Ουιντόνι και Μαρκ Άκμπαρ, «Κατασκευάζοντας συναίνεση: Ο Νόαμ Τσόμσκι και τα ΜΜΕ».

Το 16ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης – Εικόνες του 21ου Αιώνα, τιμά τη μνήμη του βραβευμένου κινηματογραφιστή Πίτερ Ουιντόνι, μέσα από ένα αφιέρωμα που παρουσιάζει χαρακτηριστικούς σταθμούς στο έργο του. Ο ίδιος υπήρξε στενός φίλος και πολύτιμος συνεργάτης του θεσμού, στηρίζοντάς τον έμπρακτα και αδιάλειπτα ήδη από το ξεκίνημά του. 

Το φεστιβάλ, ως ελάχιστο φόρο τιμής, καθιερώνει το Βραβείο Κοινού Πίτερ Ουιντόνικ, το οποίο θα απονέμεται στο καλύτερο ξένο ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους.

Στην 35ετή διαδρομή του, ο Πίτερ Ουιντόνικ ταξίδεψε σε όλο τον κόσμο μεταδίδοντας τόσο τις γνώσεις του όσο και την αγάπη του για το ντοκιμαντέρ. Συμμετείχε σε περισσότερες από 100 ταινίες και transmedia projects, καθώς και στα σημαντικότερα φεστιβάλ ντοκιμαντέρ ως σύμβουλος, μέλος κριτικής επιτροπής, ομιλητής ή συντονιστής εργαστηρίων. Είχε λάβει διεθνείς διακρίσεις, ανάμεσα στις οποίες και την υψηλότερη τιμή στον χώρο του πολιτισμού στον Καναδά, το βραβείο Canadian Governor General’s Award in Visual and Media Arts.

Πάντοτε δραστήριος μπροστά και πίσω από την κάμερα, ο Πίτερ Ουιντόνικ υπήρξε παράλληλα κι ένας από τους πρωτοπόρους των ψηφιακών μέσων, καθώς και συνιδρυτής του DocAgora. Στο πλαίσιο του αφιερώματος του 16ου ΦΝΘ στον Πίτερ Ουιντόνικ, το οποίο συνοδεύεται από δίγλωσση έκδοση για το έργο του, θα προβληθεί η ταινία - σταθμός στην πορεία του δημιουργού, το ντοκιμαντέρ: «Κατασκευάζοντας συναίνεση: Ο Νόαμ Τσόμσκι και τα ΜΜΕ» (1992, συν-σκηνοθεσία με τον Μαρκ Άκμπαρ).

Το ντοκιμαντέρ, αποτελεί ένα πορτρέτο του Νόαμ Τσόμσκι που μυεί έξυπνα τον θεατή στα άδυτα των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης. Η ταινία χαρακτηρίστηκε από το National Film Board ως «το καλύτερο καναδικό ντοκιμαντέρ όλων των εποχών». Προβλήθηκε σε περισσότερες από 300 πόλεις ανά τον κόσμο, απέσπασε 22 βραβεία, παρουσιάστηκε σε περισσότερα από 50 διεθνή φεστιβάλ και αναμεταδόθηκε σε 12 γλώσσες...

)


"Η Νονά" του Στέλιου Κούλογλου (Ελλάδα - 2013)

Πιστός στο ραντεβού του με το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης ο Στέλιος Κούλογλου, επιστρέφει με τη νέα του δημιουργία. Πέρσι στο 15ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ, είχαμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε το πάντα επίκαιρο, σωστά τεκμηριωμένο και σε σημεία συγκινητικό φιλμ του, “Νεοναζί: Το Ολοκαύτωμα της Μνήμης”. Έναν χρόνο μετά ο πολυπράγμων δημιουργός επιστρέφει με το νέο του ντοκιμαντέρ, "Η Νονά".

Το ντοκιμαντέρ, ανιχνεύει τη διαδρομή της καγκελάριου Άνγκελα Μέρκελ. 
Ένα φιλμ για τις συνέπειες της οικονομικής και κοινωνικής κρίσης στον Νότο της Ευρώπης. 
Η ταινία, αντλεί τον τίτλο της από το ομώνυμο βιβλίο της Γερμανίδας συγγραφέως Γκέρτρουντ Χέλερ και εξιστορεί τους μηχανισμούς με τους οποίους η Μέρκελ - αυτή είναι η Νονά - κατάφερε να κατακτήσει την Ευρώπη, αδιαφορώντας για τις παράπλευρες συνέπειες, όπως οι αυτοκτονίες στις χώρες του Νότου.

Μερικά χρόνια μετά τη πτώση του τείχους του Βερολίνου, μια άσημη φυσικός από την Ανατολική Γερμανία που δεν ενδιαφερόταν για την πολιτική, είναι η πιο ισχυρή γυναίκα στον κόσμο. 

Ο δάσκαλος της στην μικρή πόλη όπου μεγάλωσε, λέει ότι ήταν η πιο έξυπνη μαθήτρια που είχε ποτέ. Όσοι έχουν συνεργαστεί μαζί της, όπως ο διάσημος κοινωνιολόγος Ούρλιχ Μπεκ, υποστηρίζουν ότι η “Μερκιαβέλι” ασκεί την εξουσία χωρίς ηθικούς φραγμούς, όπως δίδασκε ο Μακιαβέλλι.

Μια δημοσιογράφος που την γνωρίζει καλά λέει ότι χρησιμοποιεί μεθόδους νονού της Μαφίας. Φυσικός το επάγγελμα,η Γερμανίδα καγκελάριος κατάφερε να εκμεταλλευτεί την κρίση για να επιβάλλει την γερμανική ηγεμονία στην Ευρώπη. Πειραματόζωα, οι χώρες του νότου...

)


"Το Χαμένο Σήμα της Δημοκρατίας" του Γιώργου Αυγερόπουλου (Ελλάδα - 2013)


Ο Γιώργος Αυγερόπουλος καταγράφει τα γεγονότα που ακολούθησαν μετά το κλείσιμο της ΕΡΤ, στο ντοκιμαντέρ του "Το χαμένο σήμα της δημοκρατίας". H ταινία αναφέρεται στην υπόθεση του "ξαφνικού θανάτου" της ΕΡΤ. Του δημόσιου ραδιοτηλεοπτικού φορέα της χώρας που η κυβέρνηση απαγόρευσε αιφνιδιαστικά τη λειτουργίας της, τον Ιούνιο του 2013.

"«Το Χαμένο Σήμα της Δημοκρατίας» εγκλείει μέσα του μία από τις πιο σημαντικές και συμβολικές στιγμές της ελληνικής οικονομικής και κοινωνικής τραγωδίας που ζει σήμερα η Ελλάδα. Είναι η πιο "ορατή" υπόθεση ότι η Δημοκρατία είναι το πρώτο θύμα της κρίσης, και πεθαίνει, ειρωνικά στη χώρα όπου γεννήθηκε.

Η ταινία καταγράφει από την αρχή μέχρι το τέλος όλα όσα συνέβησαν στην υπόθεση της ΕΡΤ, συμπυκνώνοντας μέσα σε μια ώρα, μια χρονική περίοδο πέντε μηνών. Συμμετέχουν όλοι όσοι έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στην υπόθεση, τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Αναλύουν τους λόγους που οδήγησαν στον ξαφνικό θάνατο της ελληνικής ραδιοτηλεόρασης, ενώ ανοίγουν τη συζήτηση για το σκοτεινό και αβέβαιο μέλλον των δημόσιων ραδιοτηλεοπτικών μέσων της Ευρώπης." Γιώργος Αυγερόπουλος 


)
Το 16ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ ΘεσσαλονίκηςΕικόνες του 21ου Αιώνα, θα διεξαχθεί από την Παρασκευή 14 Μαρτίου, έως και την Κυριακή 23 Μαρτίου.





Δεν υπάρχουν σχόλια: